Δευτέρα, Οκτωβρίου 16, 2006

Τάλλιν

Μουντός ο καιρός εδώ στο Βερολίνο, μουντός και ο ουρανός, διακοπές για την συγκομιδή της πατάτας είχαμε και αφού δεν κατέχουμε χωράφι με πατάτες ούτε και με ελιές αποφασίσαμε να πάμε να πάρουμε καθαρό αέρα...! στην Εσθονία!
Μικρή σαν την Πελοπόννησο με πολλά νησάκια και λίμνες αλλά από πάνω της έχουν περάσει Δανοί, Γερμανοί Τεύτονες ιππότες, Πολωνοί, Σουηδοί, SS, Ρώσσοι. Με δάση γεμάτα λεύκες, σημύδες, δρύς, πεύκα, έλατα, τάρανδους, ελάφια, ιππέλαφους, αγριογούρουνα, ομίχλη κ α.

Τα εισιτήρια τα είχα κλείσει από τον Μάιο...
30 ευρουδάκια το άτομο πήγαινε-έλα!
Η πανσιόν που θα μέναμε 12 ευρω την ημέρα...
Το αυτοκίνητο για μία εβδομάδα 125 ευρω...
Δύο ώρες η πτήση για το Tallinn, την πρωτεύουσα της Εσθονίας! Από πάνω μας γαλάζιος ουρανός και από κάτω πηχτό γιαούρτι, ορατότητα μηδέν. Το μόνο χρωματιστό αντικείμενο τα πορτοκαλί φτερά της easy jet.
Φτάνουμε στο πεντακάθαρο μικρό αεροδρόμιο του Τάλλιν. Ο καιρός καλύτερος από το Βερολίνο. Δεν βρέχει. Έχει ήλιο αλλά και σύννεφα. Το κρύο υποφερτό. Όλα μοιάζουν να πηγαίνουν μιά χαρά!
Μέχρι που φτάνουμε στον έλεγχο διαβατηρίων....
Ουραάάάάά...! ή μάλλον ουρέέέές...!
Εγώ νόμιζα ό,τι για τους κατοίκους των κρατών της ΕΕ έλεγχος δεν υπάρχει.
Δίνω το διαβατήριο, το κοιτάει μία κυράτζα με τις ώρες, κοιτάει και εμένα με τις ώρες...
-Τι είναι αυτό μου λέει;
-Διαβατήριο της απαντάω...
-Και από πιό κράτος είναι;
-Hellas της λέω...
-Και που είναι αυτό το κράτος;
-Hellas, Greece, Griechenland, κατάλαβες τώρα;
-Μάλιστα μου λέει αλλά είναι παλιό.
-Το κράτος ή το διαβατήριο;
-Το διαβατήριο!
-Κυρία μου, είναι πιό καινούργιο από εσάς ... πέντε χρόνια το έχω!
-.....και αυτό το πράγμα, η μεγάλη η σφραγίδα τι είναι;
-Βίζα για την Αμερική.
-Στην Αμερική μένετε;
-Όχι, στην Γερμανία......και την μπερδεύω ακόμα πιο πολύ!
-Άλλο χαρτί έχετε μαζί σας;
-Ναι, την ταυτότητά μου.
-Για να την δω...
Της δίνω την ταυτότητα και με ρωτάει....
- Α! από την Ρωσσία είσαστε.....;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
-Σας είπα, από την Ελλάδα και εάν δεν σας αρέσει το διαβατήριό μου ή η ταυτότητά μου πάρτε τον Έλληνα πρέσβη τηλέφωνο να έρθει εδώ....
Μετά από πολλά κοιτάγματα μου δίνει το διαβατήριο και μου εύχεται καλή διαμονή στην Εσθονία...
-Κυρία μου, εάν μου τύχουν και άλλοι σαν εσάς μόνο καλή διαμονή δεν θα έχω!

Πάμε και παίρνουμε το αυτοκίνητο ένα ολοκαίνουργο ασημένιο Skoda Octavia και βγαίνουμε στους δρόμους για να βρούμε την πανσιόν που είχα κλείσει από το ιντερνετ.
Μετά από πολύ κόπο και χρόνο βρήκαμε τον δρόμο σε ένα βρώμικο προάστιο του Τάλλιν. Οι πολυκατοικίες της εποχής του 1960 είχαν να δουν χρώμα ή καρφί στους τοίχους από τότε που τις έφτιαξαν. Τα τζάμια άπλυτα από χρόνια (αυτό το παρατήρησα σε όλη την πόλη. Δεν πλένουν τα τζάμια τους, ούτε στα σπίτια αλλά ούτε και στα μαγαζιά. Μόνο στην παλιά την πόλη είναι καθαρά. )
Κάπου εκεί μέσα στις εκατοντάδες βρώμικες πολυκατοικίες ήταν και η πανσιόν. Δηλαδή μία πολυκατοικία ήταν που νοίκιαζαν δωμάτια....με βρώμα, χαλασμένους τοίχους, χωρίς μπάνιο και πολλές κατσαρίδες να κάνουν βόλτες!
-Ευχαριστούμε πολύ, δεν θα το πάρουμε λέμε στην Ρωσσίδα που το νοίκιαζε.
-Niet?
Μπορεί να μην κατάλαβε το γιατί.

Και αρχίζει ο άγνωστος αγώνας για ξενοδοχείο μέσα σε μία πόλη που πουθενά δεν μπορείς να παρκάρεις, με τα εκατοντάδες μπλε τραμ, με πλατιούς δρόμους, με μεγάλη κίνηση, που τρέχουν ναι με σαν τους τρελούς και απότρελους αλλά σέβονται μέχρι αηδίας τους πεζούς και τα φανάρια, που δεν μπορείς να στρίψεις ούτε δεξιά ούτε αριστερά παρά μονάχα μετά από μερικά χιλιόμετρα και έτσι και χάσεις τον δρόμο τα ξανακάνεις από την αρχή και που όλα είναι γραμμένα στην γλώσσα τους και δεν διαβάζονται, όλα άγνωστα και καινούργια !
Οι τιμές των ξενοδοχείων για ένα δωμάτιο στην Εσθονία που μόλις πριν από 2 χρόνια μπήκε στην ΕΕ είναι εξωφρενικές. 240, 190, 290, 320, 380 κλπ κλπ την βραδυά!!! Ο μισθός των Εσθονών είναι περίπου 440 Ευρω τον μήνα. Στην καλύτερη 500 ή 600. Την χαλάστρα στις τιμές την κάνουν οι Φινλανδοί που σε 2 ώρες φτάνουν με το πλοίο εκεί. Τους έλκουν οι χαμηλές τιμές των ποτών.
Τελικά μας βρήκε ένας ξενοδόχος σε μία πανσιόν μέσα στην παλιά την πόλη για 55 Ευρω την βραδυά!
-Πως την λένε την πανσιόν ρωτάω.
-Basilii μου λέει ( ή κάπως έτσι )
Πάμε να μας την δείξει και βλέπουμε να είναι ένα μικρό ινστιτούτο αισθητηκής που νοίκιαζε δύο δωμάτια.
-Αυτή είναι η πανσιόν;
-Da!!!!
Ρωσσίδες την είχαν, ευγενέστατες ήταν και το δωμάτιο καθαρό, μεγάλο, με κουζίνα και μπάνιο!
Παίρνουμε τα πράγματα τα βάζουμε στο δωμάτιο και που θα αφήσουμε τώρα το αυτοκίνητο; Να ανάψουμε με τις ώρες τα αλαρμ;... έτσι δεν το κάνουμε στην Ελλάδα;
Στην παλιά την πόλη δεν μπορείς να παρκάρεις ΠΟΥΘΕΝΑ ούτε με σφαίρες! Ή σε γράφουν αμέσως ή στο παίρνει γερανός το αυτοκίνητο!
Βρήκαμε ένα μέρος έξω από την παλιά την πόλη και πάμε για.......

-ΚΑΦΕ...φυσικά!













Ο καφές τους είναι χάλια!
Όσους καφέδες και να δοκίμασα κανένας δεν μου άρεσε!














Όμως τα καφενεία τους ήταν πολύ όμορφα
καθώς και η περιτειχισμένη παλιά πόλη με έντονο μεσαιωνικό χαρακτήρα, με τα πλακόστρωτα δαιδαλώδη δρομάκια που σε βγάζουν σε μικρές ή μεγάλες πλατείες, τα παλιά κτήρια, το κάστρο, τους πέτρινους τοίχους, οι εκκλησίες, τα μαγαζιά, τα εστιατόρια, το παλαιότερο φαρμακείο της Β. Ευρώπης που λειτουργεί από το 1422.





( ένας πύργος του κάστρου )







Επάνω στους πρόποδες του λόφου Toompea o μεγάλος ορθόδοξος ναός του Aleksander Nevsky, το σημερινό κοινοβούλιο και πολλά αρχοντικά.

Α! και ένα Ελληνικό εστιατόριο.
Το μοναδικό στην πόλη με Αφροδίτες και σημαίες μέσα!.













Από τον λόφο, μέσα από πύλες και σιδερόφρακτες πόρτες κατεβαίνεις στην παλιά πόλη πάνω σε πλακόστρωτα καλντερίμια με μεσαιωνικά κτήρια, ξενοδοχεία, μαγαζιά, καφενεία, μπαρ και εστιατόρια. Τα βρίσκεις παντού. Σε υπόγεια, σε κατώγεια, στον πρώτο όροφο ή και στον τέταρτο.













Στις καμάρες στη βάση του τείχους οι Ρωσσίδες πουλάνε μπαμπούσκες,
μάλλινα ρούχα, κάλτσες, γάντια, σκούφους και ξύλινα κουταλάκια.













Στα πολυτελέστατα μαγαζιά τους ακριβά λινά, τσόχινα καπέλλα ή παντόφλες, ακριβά μάλλινα και κοσμήματα από κεχριμπάρι ή ασήμι.
Επίσης υπάρχουν πολλά μαγαζιά για μασαζ!
Οι Εσθονοί επενδύουν σε αυτό που έχουν, το διατηρούν σε άριστη κατάσταση, το προσέχουν, το προστατεύουν! Αλλά μόνο στην παλιά την πόλη και λίγο γύρω-γύρω. Πιο έξω τα κτήρια είναι χάλια.

Τα φαγητά τους υπέροχα! Έφαγα σε ένα εστιατόριο μεσαιωνικού στυλ, όλοι φορούσαν μεσαιωνικά ρούχα ( για τους τουρίστες ), σολομό, αγριογούρουνο, αρκούδα με άγριο σιτάρι και κράνα και έγλυφα και τα δάχτυλά μου! αλλά πανάκριβα τα καλούδια τους. Άξιζε όμως. Πολύ τουριστικό μαγαζί αλλά η κουζίνα του ήταν ΑΑΑ!



( εδώ ήταν. Olde Hansa το λένε )









Όλα οι δρόμοι είναι πεντακάθαροι. Παντού.! Σκουπιδάκι δεν υπάρχει.
Οι Εσθονοί είναι ευγενέστατοι, ωραίοι, ήρεμοι, λιγομίλητοι και πολύγλωσσοι. Όλοι μιλάνε Αγγλικά, αρκετοί Γερμανικά, Ρώσσικα ή Φινλανδέζικα.
Όπου και να καθίσεις βλέπεις την νεολαία να δουλεύει με φορητούς υπολογιστές ( χωρίς καλώδια ) γιατί η παροχή σύνδεσης είναι δωρεάν.
Όπου και να καθίσεις μέρα ή νύχτα βλέπεις ζωή στους δρόμους! Εάν θέλεις να καθίσεις έξω από το μαγαζί στις σόμπες κοντά, σου προσφέρουν και κουβέρτες...!
Αλλά, όπου και να περπατήσεις βλέπεις μεθυσμένους Ρώσσους και Φινλανδούς άντρες και γυναίκες κάθε ηλικίας από 18 έως 88... και πάνω, με τα μπουκάλια στο χέρι να φωνάζουν και να μην μπορούν να κάνουν βήμα! Κυριολεκτικά σέρνονται. Πίνουν μέχρι τελικής πτώσης. Ειδικά οι Φινλανδοί που ξεκινούν να πίνουν με την είσοδό τους στο πλοίο μέχρι την επιστροφή τους.

Την άλλη μέρα πήγαμε παραθαλάσσια προς στο βορειοανατολικό μέρος της Εσθονίας προς στις πόλεις Muuga και Kunda.













Ωραία φύση αλλά πάντου είναι έντονο το χάλι της κληρονομιάς της Σοβιετικής Ένωσης....Θα χρειαστούν χρόνια για να το εξαλείψουν! Θέλαμε να πάμε και στην πόλη Narva κοντά στα σύννορα της Ρωσσίας αλλά μας είπαν να μην το κάνουμε. Είναι 100% στα χέρια των Ρώσσων και κάπως επικίνδυνο για τουρίστες.

Την τρίτη ημέρα πήγαμε βορειοδυτικά στις πόλεις Paldiski για να δούμε κάποιους καταρράκτες εκεί κοντά και Haapsalu. Και εκεί η ίδια εικόνα! Έρημα κτήρια, κακογουστιά! το Ρωσσικό παρελθόν παντού.Αλλά όταν ο ήλιος βασιλεύει βάφει τον ορίζοντα και σου χαρίζει υπέροχα χρώματα!













Όμως η Εθονία ανεξάρτητη πια από την Ρωσσία έχει μία ραγδαία ανάπτυξη και διεκδικεί μία από τις πρώτες θέση στο τουριστικό μέλλον της Ευρώπης.

Το βράδυ μας ράβουν κουστούμι των 30 Ευρω! Την άλλη ημέρα από τις 11 το πρωί μέχρι στις 5 το απόγευμα ψάχναμε να βρούμε που θα το πληρώσουμε. Στην υπεύθυνη εταιρεία μας λένε ό,τι ναι μεν απαγορεύεται να παρκάρουμε εκεί που έχουμε το αυτοκίνητο αλλά εάν πηγαίνουμε κάθε ώρα για να τραβήξουμε ένα χαρτάκι επιτρέπεται!
-Και που το γράφει αυτό; την ρωτάω
-Στην πινακίδα σε κάθε είσοδο για την παλιά την πόλη.
-Και σε πια γλώσσα το γράφει;
-Στα Εσθονικά!
-Κυρία μου, το σύστημά σας είναι ηλίθιο και τρελό! δεν θα κατεβαίνω εγώ κάθε ώρα με τις πυτζάμες στο δρόμο, θα τρέχω μέχρι την είσοδο της πόλης για να βγάλω ένα χαρτάκι να το βάλω στο αυτοκίνητο για να πάω μετά πάλι στο κρεβάτι και να ξανατρέξω μετά από μία ώρα. Και γιατί δεν το γράφετε στα Αγγλικά; Η γλώσσα σας δεν είναι διεθνής και δεν είμαι υποχρεωμένη να την ξέρω. Υπάρχει τρόπος να τραβήξω χαρτάκι για περισσότερες ώρες;
-Όχι!
Μετά από πολλά μπλα, μπλα, μπλα,μπλα....
-Και τι κάνουμε τώρα;
-Η θα το πάτε το αυτοκίνητο σε πάρκιν άλλου ξενοδοχείου που κάνει περίπου 10 ευρω η ώρα....ή θα αφήσετε την κλήση επάνω στο αυτοκίνητο και δεν θα σας ξαναγράψουν!
-Εμ πες το μας λοιπόν! Τόσες ώρες μας παιδεύεις!

Την τέταρτη ημέρα πήραμε το πλοίο για το Ελσίνκι!
Κασκόλ, γάντια, παλτό ήταν αχρείαστα μέχρι τώρα!

(η συνέχεια από την Φινλανδία)

20 Comments:

Blogger xryc agripnia said...

Σε μισω,απαισια γυναικα!

8:17 μ.μ.  
Blogger xryc agripnia said...

(αλλα πρεπει να προσθεσω και αυτο:"Επρεπε να συμμαζευω παντα δυο χαζουλες που δεν μπορουσαν να διαβασουν μια επιγραφη μπροστα στα ματια τους-ασχετα αν ελεγε οτι σε λιγες ωρες πρεπει να εγκαταλειψουν τον πλανητη Γη."

Και αναρωτιεμαι...αντε και ηταν οι ταμπελες στ'αγγλικα.Μηπως θα τις διαβαζες;)

8:23 μ.μ.  
Blogger ~~kindergarden teacher ~~ said...

ΠΩ ΠΩ ΤΙ ΤΑΞΊΔΙΙΙΙΙΙΙΙΙΙΙΙ
!!!ΠΕΡΙΜΕΝΩ ΕΝΑΓΩΝΙΩΣ ...ΤΗΝ ΣΥΝΕΧΕΙΑΑΑΑΑ!!!

9:19 μ.μ.  
Blogger Σταυρούλα said...

Μεθυσμενάκι μου, τυχερό μεν για την ωραία χώρα, άτυχο με τις αναποδιές! Ελπίζω στη Φινλανδία να περάσετε τέλειαααααα! ;) Πολλά φιλιά!

υ.γ. Ζ η λ εύ ω ω ω ω ω ω :(

9:59 μ.μ.  
Blogger nyctolouloudo said...

@ archive μου, μα φυσικά και δεν θα τις διάβαζα....το κάνουν οι άλλοι για μένα! χιχιχιιι! ( εγώ διαβάζω αυτές που γράφουν ΚΑΦΕ ) αλλά τώρα είχα την δικαιολογία να λέω ό,τι δεν καταλάβαινα τπτς!!!

υγ. εγώ όμως σε αγαπώ!

@ sevarose, σε λίγο!

@ renata, ε, κάπως καλύτερα φυσικά!

10:20 μ.μ.  
Blogger mindstripper said...

Δεν θα ρωτήσω εσένα για το πόσα κιλά βαρύτερη γύρισες στις αποσκευές σου κυρία μου. Θα ρωτήσω τον φτωχό που τις κουβάλησε. :-P

Εγώ πάντως στη Θεσσαλονίκη είχα φάει και δεύτερη κλήση πάνω από την πρώτη (άμα είσαι γκαντέμης κι έχεις κι Αθηναϊκές πινακίδες, δεν πα' νά 'χεις το Θεό μπάρμπα και την archive φιλενάδα...)

Πολλά φιλιά!

11:53 π.μ.  
Blogger annamaria said...

Ζηλευω, θελω και εγω ταξιδι!!
Εγω δεν καθομαι στις αναποδιες, αν εχεις καλη διαθεση και αυτες τις βλεπεις με αλλο ματι!!!
Περιμενουμε την συνεχεια!!

12:16 μ.μ.  
Blogger nyctolouloudo said...

@ mindion, οι αποσκευές μου γύρισαν βαρύτερες με ένα μαγνητάκι για το ψυγείο μου ( τάρανδος σε προφιλ )και με 3 σαλάμια από τάρανδο!


εγώ τις κουβαλούσα .....με αποτέλεσμα η μέση μου να κάνει ένα ωραιότατο κρακκκκ και τώρα να είμαι με έμπλαστρα και φάρμακα!

εάν είχα Γερμανικές ή Ελληνικές πινακίδες θα την έσκιζα την κλίση και ούτε που θα με ένοιαζε. έλα όμως που ήταν από την Εσθονία το αυτοκίνητο!

(όσο για τις απανωτές 3 στον αριθμό τις έφαγα το καλοκαίρι στην Καλαμάτα...και έχω και μπάρμπα στην Κορώνη...!!!! )τις πλήρωσα σαν ΜΛΚΣ!

12:18 μ.μ.  
Blogger nyctolouloudo said...

@ annamaria, ούτε και εγώ κάθομαι....ψάχνω πάντα να βρω πόρτα για να ξεφύγω!


την καλημέρα μου!

12:20 μ.μ.  
Blogger Almost Famous said...

thelo san treli na pao stin esthonia... isos omos xoris aytokinito! xaxa!

1:19 μ.μ.  
Blogger Nature said...

Να περάσεις τέλεια και να βγάλεις πολλές πολλές φωτογραφίες!

1:39 μ.μ.  
Blogger nyctolouloudo said...

@Almost Famous, καλώς ήρθες!
αξίζει να πας στην Εσθονία. η συγκοινωνία είναι πολύ καλή αρκεί να έχεις μάθει μερικές λέξεις στα Εσθονικά για να διαβάζεις τις ταμπέλες!
μερικά από τα λίγα που έμαθα είναι maja = σπίτι
reisibüroo = ταξιδιωτικό γραφείο
minu = εγώ
minu olen = εγώ είμαι
sina = εσύ
kes = ποίος
mis = τι
kus = που
Mis see on = τι είναι αυτό;
Kes see on = ποιός είναι αυτός;
και να μετράω μέχρι το δέκα!

1:52 μ.μ.  
Blogger nyctolouloudo said...

@ nature, πέρασα πολύ καλά και έβγαλα περίπου 600 φωτογραφίες....!

φυσικά δεν βγήκαν όλες καλές ειδικά αυτές που τραβούσα μέσα από το αυτοκίνητο....

πάντως ήταν πολύ όμορφα και η Φινλανδία μου άρεσε πάρα πολύ!

1:56 μ.μ.  
Blogger maika said...

..με τρόμαξες λιγάκι....
ήθελα πολύ να πάω αλλά τώρα μου έβαλες σκέψεις....
Με τα τραμ τους πας παντού??
υπάρχει κανένας καλός τουριστικός οδηγός??
για πες,για πες....
Καλή Φινλανδία!

8:05 μ.μ.  
Blogger nyctolouloudo said...

@ maika, να πας, μη φοβάσαι! τα τραμ σε πάνε παντού. έχουν πολύ καλή συγκοινωνία.
τουριστικό οδηγό είχα του Marco Polo...
αλλά όπως έγραψε και η archive...
εγώ, έχω ΠΑΝΤΑ έναν πρόσκοπο μαζί μου!

( Τζάμπορι, τζάμπορι θάλασσα και πεύκο, χώμα και βουνό.....)

1:27 μ.μ.  
Blogger exilio said...

A εσύ είσαι καλή!

Για δεν οργανώνεις μια εκδρομή με μπλοκόφιλους;
Με σένα δίπλα δεν έχουμε να φοβηθούμε κανέναν!!

Έ φανταστικό νυκτολούλουδο;;:Ρ

xxxxxxx

10:35 μ.μ.  
Blogger NinaC said...

κακοπερνάμε βλέπω......

1:12 π.μ.  
Blogger J. said...

Πολύ ωραίο φωτορεπορτάζ, περιμένουμε τη συνέχεια. Χαίρομαι που τελικά διαπίστωσες ότι δεν είναι όλοι οι Εσθονοί σαν την γκαουλάιτερ στον έλεγχο διαβατηρίων... Σίγουρα θα δυσκολευθούν να ξεπεράσουν την κληρονομιά του σταλινισμού, αλλά λέγεται ότι ΘΕΛΟΥΝ να την ξεπεράσουν και αυτό είναι που μετράει. Και φυσικά η ζωή τους έχει ακόμα πολλές αντιφάσεις που εμείς δεν καταλαβαίνουμε. Αλήθεια, λες να παίρνουν 450 ευρώ τον μήνα και να τρώνε κάθε μέρα σολωμό οι Εσθονοί;

9:41 π.μ.  
Blogger nyctolouloudo said...

@ Dolly μου, τι να κάνω; προσπαθώ να κάνω τα χατήρια των άλλων...εμένα από τα μαλλιά με σέρνουν κάθε φορά....

@ Johny B.Good, καλώς ήρθες!
οι Εσθονοί δεν τρώνε κάθε βράδυ σολομό, μαύρο χαβιάρι, τάρανδο ή αρκούδα. αυτά τα τρώνε οι τουρίστες που για ένα βραδυνό βάζουν το χέρι στην τσέπη και τσιμπάνε 150 ευρω για να πληρώσουν ( τα δύο άτομα! ) ...η παλιά πόλη μόνο από αυτούς ζει και δουλεύει.
το πως τρώνε οι Εσθονοί το είδαμε σε ένα απλό εστιατόριο στους μικρούς καταρράκτες κοντά στην πόλη Paldiski.
δύο καφέδες, δύο κομμάτια τούρτας, κρασί, δύο πιάτα φαγητό, - μοσχάρι με πατάτες - για 14 ευρω!

12:29 μ.μ.  
Blogger nyctolouloudo said...

@ Exilio μου, τις διοργανώσεις τις κάνουν οι άλλοι. εγώ απλά πάω μαζί τους μήπως και χρειαστούν ...καντήλια!!!!!

12:33 μ.μ.  

Δημοσίευση σχολίου

<< Home